0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

انواع رابط ارسال تصویر و صدا در دوربین مداربسته

انواع رابط ارسال تصویر و صدا در دوربین مداربسته
چکیده مطلب :

جهت ارسال صوت و تصویر استاندارد، تکنولوژی های مختلفی در حال حاضر وجود دارد. ، به سه دسته تجهیزات ارسال صوت، تجهیزات ارسال تصویر و تجهیزات ارسال هم زمان صوت و تصویر تقسیم می شوند.

جهت ارسال صوت و تصویر استاندارد، تکنولوژی های مختلفی در حال حاضر وجود دارد. جدول  به سه دسته تجهیزات ارسال صوت، تجهیزات ارسال تصویر و تجهیزات ارسال هم زمان صوت و تصویر تقسیم می شوند. در اینجا سعی خواهد شد به طور کامل این رابط ها تشریح شوند.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

آموزشگاه فن آموزان در دوره تاسیسات خود دوره های تخصصی ویژه بازار کار از جمله آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش نصب کولر گازی و … را تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور و با اعطای مدرک معتبر برگزار می کند. تمامی دوره ها بصورت عملی و با امکان تجدید رایگان دوره ارائه می شود. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

مقایسه روش های مختلف ارسال تصاویر

رابط رابط
سیستم دیجیتال یا آنالوگ صدا یا تصویر
3.5 mm TRS minijack PC System Design Guide آنالوگ
RCA Jack (کواکسیال), TOSLINK (فیبر نوری), BNC S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format).

کابل کواکسیال یا فیبر نوری

دیجیتال صدا
D-subminiature 15 pin Video Grsphics Array (VGA) آنالوگ تصویر
RCA jack, زرد برای تصویر قرمز و سفید به) رنگ (ترتیب برای راست و چپ Coposite “color, Video, blank and Sync”
Mini-DIN 4 pin با این کابل تنها تصویر منتقل می شود و S-Video برای صدا باید کابل مجزایی به کار گرفته شود
3 RCA Jacks رابط های RGB یا Component:YPbPr
VIVO= Mini-DIN 9 pin S-Video, Component یا Composite
DVI Digital Visual Interface (DVI) دیجیتال و آنالوگ
SCART SCART آنالوگ
HDMI High-Definition Multimedia Interface(HDMI) دیجیتال
DisplayPort DisplayPort صدا و تصویر
i.LINK یا FireWire IEEE 1394 “FireWire”

انواع رابط های ارسال صدا کدامند؟

  • رابط TRS

این رابط که به ربط ربع اینچ نیز معروف است، از پرکاربردترین انواع در صدای حرفه ای است (شکل 10-50) که از سال 1878 تاکنون استفاده می شود. رابط TRS دارای سه بخش رسانای مستقل است که TRS نیز سر نام این سه بخش (tip- Ring- Sleeve) است و برای ارتباط بالانس مونو (مانند سیگنال خط Line level) و یا غیر بالانس استریو (مانند هدفون) به کار می رود. کاربردهای فرعی دیگر هم نظیر اتصال Inser در میکسرها (Y-Cable) و پردازش گرها و همچنین اتصال در پچ پنل ها دارد.

رابط TRS

در مورد سیگنال مونوی بالانس، Tip برای سیگنال اصلی، Ring برای سیگنال برگشتی و Sleeve برای زمین به کار می رود. در مورد سیگنال استریوی غیربالانس، Tip سیگنال کانال چپ، RiN برای سیگنال کانال راست و Sleeve برای سیگنال زمین استفاده می شود. نوع دو بخشی ان TS نام دارد که فقط از دو رسانای مستقل ساخته شده است و برای ارتباط مونوی غیربالانس مانند ارتباط گیتار الکتریک و پردازشگرهای آن و همچنین بیش تر سازهای الکتریکی و الکترونیکی و پدال های کنترل به کار می رود.

  • رابط Jack Plug

این رابط به Jack Plug نیز مرسوم است که البته بی نظمی فراوانی در این نام گذاری عامیانه وجود دارد که گاهی به هر دو شکل نر و ماده گفته می شود و گاهی نوع نر را Jack و نوع ماده را Jill می نامند، همچنین نام Phone Plug کاربرد دارد که نباید با PhoNo اشتباه شود.

رابط Jack Plug

رابط استاندارد حرفه ای قطری برابر با 35/6 میلی متر برابر با ربع اینچ دارد، سایز کوچک تر آن که در ابزارهای قابل حمل کوچک استفاده می شود، 5/3 میلی متری است (یک هشتم اینچ) و حتی نوع مینیاتوری 5/2 میلی متری هم موجود است.

امروزه نوع TRRS و حتی TRRRS نیز در سایز 5/3 میلی متر ساخته شده است که در گوشی های موبایل و پخش کننده های صوتی و تصویری و تبلت ها و لپ تاب ها به کار می رود.

  • رابط XLR

رابط استاندارد ربع اینچی در مواردی که نیاز به تعداد زیادی اتصال در کنار یکدیگر باشد، مانند میکسرهای معمولی، به سبب کوچک تر و ارزان تر بودن آن نسبت به رابط XLR محبوب تر است، گرچه به شکل ماده ی متحرک (قابل نصب بر روی کابل) هم وجود دارد  ولی تقریباً همیشه از رابط ماده ی ثابت بر روی بدنه ی ابزارها استفاده شده و رابط نر منحصراً روی کابل نصب می شود. این رابط می تواند در صورت لزوم تا 15 آمپر جریان را تحمل کند.

رابط XLR

رابط ماده را می توان به کلیدهای خودکار مجهز کرد که هنگام اتصال رابط نر به آن، قطع و وصل شوند تا برای قطع و وصل مسیرهای سیگنال یا اتصال تغذیه ی مانند باتری مورد استفاده قرار گیرند، به طور مثال، با قطع ارتباط رابط نر با ماده باتری نیز قطع می شود تا عمر باتری افزایش یابد.

دو ایراد این رابط یکی قفل نشدن آن هنگام اتصال است و دیگری این که برخلاف رابط XLR، در TRS ابتدا Sleeve که حامل سیگنال زمین است درگیر نمی شود که در صورت روشن بودن سیستم، هنگام برقراری و یا قطع ارتباط، سبب تولید سیگنال ناخواسته خواهد شد. نوع مرغوب این رابطنیز تعداد دفعات زیاد قطع و وصل را تحمل می کند.

  • رابط S/PDIF

رابط SPDIF و یا S/PDIF یک رابط برای انتقال صدای دیجیتال به شمار می رود. مفهوم صدای دیجیتال به این معناست که سیگنال صدا به جای انتقال به صورت آنالوگ از طریق مجموعه ای کدهای صفر و یک منتقل می شود. همین امر موجب افزایش صحت انتقال داده ها خواهد بود، به این دلیل که هیچ نویزی به یک سیگنال صدا اضافه نخواهد شد. بنابراین انتقال صدا با فرمت دیجیتال کیفیت مناسب تری را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

رابط S/PDIF

امروزه دو رابط در حوزه ی لوازم صوتی و تصویری برای انتقال صدا با فرمت دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد: S/PDIF که تنها برای انتقال صدا مورد استفاده قرار می گیرد و HDMI که علاوه بر انتقال صوت، سیگنال های دیجیتالی ویدئویی را نیز انتقال می دهد.

به دلیل این که تمام تجهیزات صوتی و تصویری به خروجی HDMI مجهز نیستند، در تجهیزات صوتی تصویری، رابط S/PDIF هنوز کارایی خود را دارد. برای مثال، از آن جا که یک دستگاه پخش کننده ی CD تنها برای پخش فایل های صوتی در نظر گرفته شده است، بنابراین از یک خروجی S/PDIF و نه خروجی HDMI برخوردار است. همچنین کابل ها و رابط های HDMI بسیار ظریف و نازک هستند، در حالی که با توجه به نوع کاربرد، کابل و رابط ؟ به مراتب سنگین تر و بزرگ تر است و بنابراین تعداد سیم های بیشتری نیز دارد.

بنابراین هر زمانی که امکان برقراری یک اتصال صدای دیجیتال وجود داشته باشد، از S/PDIF استفاده می شود، زیرا بهترین کیفیت صدا را در اختیار قرار می دهد. در هنگام اتصال دو ابزار صوتی دیجیتال، از آنجا که منبع صدا به رابط HDMI مجهز نشده، باید به سراغ رابط S/PDIF رفت. بنابراین باید از طریق یک جفت کابل RCA یک اتصال آنالوگ را میان دو ابزار برقرار کرد.

  • رابط RCA

دو نوع رابط S/PDIF صوتی تصویری وجود دارد: کواکسیال RCA و اپتیکال Toslink. برای اتصال دو ابزار به یکدیگر نیازمند استفاده از رابط های یکسان هستیم. وقتی در یک دستگاه پخش CD حرفه ای که دارای خروجی کواکسیال S/PDIF است و گیرنده ی صدا تنها یک ورودی اپتیکال S/PDIF باشد، امکانی جهت اتصال این دو ابزار به یکدیگر وجود نخواهد داشت. همین موضوع برای ابزاری که به خروجی های HDMI و S/PDIF مجهز است نیز صادق خواهد بود، با وجود این هدف تنها ایجاد یک اتصال صوتی و نه تصویری است. به عنوان مثال، برای اتصال یک کامپیوتر جهت گوش دادن به فایل های موسیقی و یا اجرای بازی های متعدد به مجموعه ی سینمای خانگی، هدف ارسال تصاویر و عکس ها به تلویزیون نیست. در این حالت بهترین و مناسب ترین گزینه استفاده از رابط S/PDIF خواهد بود.

رابط RCA

  • رابط TOSLINK

اما در صورتی که هدف یک ابزار با قابلیت پخش تصاویر ویدئویی باشد (پخش کننده ی DVD، پخش کننده ی Blu-Ray، کنسول های بازی و …)، باید براساس موقعیت و نوع ابزار از رابط مرتبط استفاده کرد.

برای مثال، اگر سینمای خانگی از دو بخش اصلی تلویزیون و گیرنده ی صوتی (آمپلی فایر) تشکیل شده باشد و بخواهیم یک ابزار به این مجموعه متصل کنیم، سیگنال ویدئویی به تلویزیون و سیگنال صوتی به گیرنده ی صدا ارسال می شود.

اگر تنها یک تلویزیون (بدون یک دستگاه گیرنده ی سینمای خانگی با چند بلندگو) در اختیار باشد، بهترین انتخاب برای اتصال یک ابزار صوتی تصویری استفاده از رابط HDMI خواهد بود، البته اگر تلویزیون به این رابط مجهز باشد. بنابراین تنها باید دو سر کابل HDMI را به تلویزیون و همچنین ابزار مورد نظر متصل نمود تا ارتباط میان این دو دستگاه برقرار شود. در این حالت صدا و تصویر دیجیتال به صورت هم زمان در اختیار خواهد بود.

اتصالات S/PDIF به دو نوع کواکسیال و اپتیکال تقسیم می شوند. اتصال کواکسیال از یک رابط RCA استفاده می کند که معمولاً با رنگ نارنجی از سایر رابط های مشابه که برای انتقال ویدئو مورد استفاده قرار می گیرند، قابل تشخیص است. از سوی دیگر اتصال اپتیکال از یک رابط مربعی که (Toshiba Link) Toslink نامیده می شود، استفاده می کند. برخی از تجهیزات صوتی تصویری به هر دو این رابط ها مجهز شده اند، اما در ساختار برخی دیگر تنها یکی از این دو رابط مورد استفاده قرار گرفته است.

انواع رابط های ارسال تصویر کدامند؟

در این قسمت انواع رابط های ارسال تصاویر تشریح می شود:

  •  رابط VGA

اولین کارت گرافیک در سال 1981 به صورت تک رنگ و با نام MDA توسط شرکت IBM عرضه شد که تنها قادر به نمایش متن بودند. در ادامه کارت های چهار رنگ HGC هشت رنگ CGA و شانزده رنگ EGA نیز ارائه گردیدند. شرکت IBM در نهایت در سال 1987 استاندارد و رابط ویدئویی VGA را ارائه کرد که به معنای آرایه ی گرافیک ویدئویی است.

رابط VGA

این رابط علاوه بر پشتیبانی از حالت های ویدئوی EGA، حالت های متعدد دیگری نیز دارد که متداول ترین آنها دو حالت گرافیکی زیر است:

  • حالت نمایشی با کیفیت وضوح 640 در 480 پیکسل با دو یا 16 رنگ هم زمان از جدول 144، 262 رنگی
  • حالت نمایشی با کیفیت وضوح 320 در 200 پیکسل با 256 رنگ انتخابی از جدول 144، 262 رنگی

یک سال بعد استاندارد SEG A  مطرح شد که قادر به نمایش 65536 رنگ با وضوح تصویر 768×1024 است.

استانداردهای مختلف

فن اوری تعداد رنگ وضوح تصویر
CGA 4 200×320
EGA 16 350×640
VGA 256 600×800
SVGA 65536 768×1024
  • رابط CVBS

CVBS که به نام Composite نیز شناخته می شود، عمومیت بیش تری در سیستم های خانگی و رده ی متوسط حرفه ای دارد، از یک کابل زرد رنگ برای تصویر (که همه ی عناصر اعم از نور و رنگ را روی دو سیم ارسال می کند) ودو کابل صدا، قرمز و سفید (برای صدای سمت راست و چپ مورد استفاده قرار می گیرند) تشکیل می شود.

رابط ارسال تصویر CVBS

خروجی CVBS به همراه دو خروجی VGA و HDMI از خروجی های رایج DVR می باشد. خروجی CVBS در واقع یک خروجی آنالوگ است که می تواند به نمایشگر آنالوگ متصل شود. با وجود این که وضوح تصویر خروجی CVBS نسبت به خروجی های دیجیتال تا حدی محدودتر است، اما از آن جا که تبدیل کم تری روی آن صورت می پذیرد از تصویر شفاف تری بهره مند است.

  • رابط S-Video

S-Video که دارای کیفیت بهتری است، سیگنال تصویر را به اجزای نور (Luma) و رنگ (Croma) تفکیک می کند و روی چهار سیم (یک کابل) انتقال می دهد.

رابط ارسال تصویر S-Video

  •  رابط Component

Component یا RGB که در میان روش های آنالوگ بالاترین کیفیت را دارد، سیگنال تصویر را پس از تفکیک به سه عنصر رنگ (قرمز، آبی و سبز) بر روی سه کابل انتقال می دهد. امروزه پخش کننده های DVD بیش تر از این روش استفاده می کنند.

رابط ارسال تصویر Component

  • رابط DVI

DVI یکی از رایج ترین کابل های ویدئویی و درگاه هایی است که این روزها می توانید بر روی دستکتاپ ها و یا مانیتورهای LCD بیابید. از نظر ظاهری این درگاه و کابل تا حدودی شبیه به رابط های VGA هستند. اما 24 پین دارند و از سیگنال های آنالوگ نیز همانند دیجیتال پشتیبانی می کنند. DVI می تواند ویدئوهای با وضوح 1920 در 1200HD را از ابزار مورد نظر به نمایشگر انتقال دهد و با استفاده از یک اتصال دوتایی DVI یا در اصطلاح dual-link DVI این وضوح به 2560 در 1600 پیکسل نیز خواهد رسید. برخی از درگاه ها و کابل های DVI ممکن است تعداد پین کم تری نسبت به آنچه ذکر شد داشتند که علت آن این است که آنها برای ابزارهایی با وضوح پایین تر طراحی شده اند، بنابراین هنگام خرید این مسئله باید مدنظر قرار گیرد.

مسلماً اگر درگاه و کابل 24 پینی باشند، در بهره گیری از حداکثر وضوح مشکلی وجود ندارد. اما بزرگ ترین اشکال وارده به DVI عدم پشتیبانی از رمزنگاری HDCP به صورت پیش فرض است، بنابراین اگر سخت افزار شما فقط خروجی DVI دارد ممکن است قادر به پخش ویدئوهای بلوری تمام HD و سایر محتویات به صورت HD نباشد.

رابط ارسال تصویر DVI

با یک مبدل دیجیتال کوچک می توان یک درگاه خروجی DVI را به یک درگاه ورودی HDMI متصل کرد، یا عکس آن، ارتباط تصویری بین ابزار ویدئویی و نمایشگر برقرار شود. البته با این شیوه نیاز به یک کابل جدا برای انتقال صوت است، چون DVI قابلیت و توانایی انتقال صوت را ندارد. برای اتصال DVI به VGA و برعکس نیز مبدل وجود دارد و این کار به سادگی امکان پذیر است.

مبدل دیجیتا در رابط DVI

  • رابط DPI

رابط ویدئویی جدیدی است که بر روی ابزارهای مدرن تر و جدیدتر خصوصاً لپ تاپ ها ارائه می شود و هدف از طراحی آن تکرار موفقیت DVI و VGA بر روی کامپیوترهاست، اما می توان گفت هنوز به اندازه ی DVI و HDMI پذیرفته نشده است، هر چند عملکرد این رابط بسیار شبیه HDMI است، محتوای تصویری و صوتی HD بر روی یک کابل واحد منتقل می شود و وضوح خروجی 1920 در 1080 به همراه 8 کانال صوتی است.

سیستم Display Port یا به صورت اختصار DP را از سال 2006 سازمان VESA با هدف صفحه ی نمایش های کامپیوتری ارائه کرد. یک تفاوت اصلی DP با HDMI این است که یکی با هدف AV دیجیتال و دیگری با هدف صفحات نمایش کامپیوتری دیجیتال ایجاد شده است. یک مزیت عمده ی DP نسبت به HDMI این است که دارای حق امتیاز رایگان است. در حال حاضر هر سازنده ای که از درگاه HDMI استفاده می کند به ازای هر درگاه آن باید 4 سنت به مجمع HDMI حق استفاده بپردازد، یعنی در یک تلویزیون با چهار درگاه HDMI16 سنت از قیمت آن حق استفاده از سیستم HDMI است که با احتساب میلیون ها درگاه HDMI که ماهیانه در تجهیزات مختلف در حال نصب هستند، رقم کلانی می شود، اما DP چنین محدودیتی ندارد.

رابط ویدئویی DPI

از آن جا که HDMI و DP به صورت ذاتی با هم مختلف هستند، نمی توان با تجهیزات ؟ آنها را به هم وصل کرد، مگر در نسخه های جدیدتر DP که به نام DP++ شناخته می شوند و می توانند اتصال چند حالته داشته باشند. در این حالت درگاه DP می تواند یک HDMI تک لینک هم داشته باشد و با یک تبدیل DP را به HDMI متصل شود.

DP می تواند در حالت های یک، دو و چهار لینک کار کند که استاندارد 2/1 آن (سال 2009) اجازه می دهد سرعت مجموع این لینک ها تا 28/17 گیگابایت بر ثانیه کار کند که در حدود 7/1 برابر استاندارد فعلی HDMI است. در DP حداکثر طول کابل برای کابل مسی سه متر و برای انواع مبتنی بر فیبر 15 متر یا بیش تر است.

مزایای DP به HDMI

  • DP نسبت به آخرین نسخه ی HDMI تقریباً 7/1 برابر سریع تر است.
  • DP قابلیت اتصال چند مانیتور به یک کابل را فراهم می کند. نسخه ی 2/1 این استاندارد امکان اتصال تا چهار مانیتور هر کدام با وضوح 1920 در 1200 را به صورت daisy chain که هر کدام هم یک بخش مجزا از دسکتاپ را نشان می دهند، فراهم می کند. daisy chain حالتی است که کابل از دستگاه اول به دستگاه دوم، از دومی به سومی و تا آخر می رود و در آخری بسته می شود.
  • DP یک کانال دوطرفه ی دیتا با پهنای باند 720 مگابیت برثانیه (مجزا از ارتباطات تصویر) است که می تواند برای مقاصدی مانند انتقال سیگنال / یا میکروفن از مانیتور به کامپیوتر استفاده شود.
  • DP قابلیت کار با مانیتورهای Direct Drive را دارد که برای لپ تاپ هایی که می خواهند به مانیتور بیرونی متصل شوند بسیار مهم است.
  • DP برخلاف رابط HDMI که روی آن خاری برای محکم کردن رابط ندارد، دارای یک سیستم خار مطمئن برای اتصال است که مانع بیرون افتادن خود به خود مانیتور می شود.

در نتیجه نمی توان گفت که HDMI و DP برای رقابت و حذف همدیگر آمده اند، بلکه بیش تر این دو تکنولوژی با دو خاستگاه متفاوت خود در کنار هم باقی خواهند ماند و به نوعی به صورت مکمل هم عمل خواهند کرد. بنابراین نمی توان به این زودی انتظار داشت که یکی دیگری را حذف کند. نکته مهمی که باید به خاطر داشت، این است که بسیاری از افراد رابط HDMI را با DP اشتباه می گیرند. رابط HDMI از دو طرف انحنا دارد، در حالی که رابط DP تنها از یک طرف انحنا دارد. علاوه بر این رابط بیش تر کارت های گرافیکی جدید DP است.

برخی دیگر از سایر دوره هایی که در دپارتمان تاسیساتِ مجموعه فن آموزان ویزه اشتغال سریع ارائوه می شود شامل آموزش لوله کشی ساختمان ، آموزش نصب پکیج ، آموزش تعمیرات کولر گازی ، آموزش نصب موتورخانه و .. می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

رابط های ارسال هم زمان صدا و تصویر کدامند؟

در این قسمت انواع رابط های ارسال هم زمان صدا و تصویر تشریح می شود.

  • رابط SCART

رابط SCART که عمدتاً توسط شرکت های سازنده اروپایی استفاده می شود، صدا و تصویر آنالوگ ورودی و خروجی و همین طور تصویر خروجی به صورت جزء RGB یا YUV را روی یک رابط 20 پین ارائه می کند. با توجه به وجود مبدل SCART به RCA و همین طور وجود رابط ورودی SCART در بعضی تلویزیون ها از این رابط به سادگی می توان استفاده کرد.

رابط SCART

  • رابط HDMI

HDMI یا همان رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا، اولین بار در سال 2003 جهت رسانه های مطرح شد که می توان آن را نسل آینده ی کابل های صدا و تصویر نامید که با استفاده از آن می توان به سادگی تصاویر HD و چندین کانال صدا را بر روی یک کابل انتقال دارد.

این رابط یک رابط دیجیتالی برای انتقال داده به ویژه صوت و تصویر به وسیله ی یک کابل است. رابط چند رسانه ای، پس از ترکیب صدا و تصویر با یکدیگر، آن را با استفاده از یک کابل منتقل می کند. این فن آوری جایگزین استاندارد انتقال آنالوگ شده است که در آن برای انتقال تصویر از سه کابل و برای انتقال صوت از دو کابل استفاده می شد.

امروزه در سیستم دوربین های مداربسته جهت انتقال تصاویر از DVR یا NVR به نمایشگر، به طور معمول از نسخه ی یک کابل های رابط HDMI استفاده می شود که تأثیر به سزایی در نمایش حداکثری مشاهده تصاویر با کیفیت مناسب تر در نمایشگرها را به دنبال دارد.

آموزشگاه فن اموزان مجری برگزاری دوره های تخصصی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق از جمله دوره های آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش PLC ، آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش نصب دزدگیر اماکن و بیش از هشتاد دوره آموزشی دیگر بصورت تخصصی و عملی تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزاری دوره ها با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *