0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

حساسیت در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

مهمترین فاکتور انتخاب دوربین مداربسته حساسیت آن می باشد. حساسیت یک دوربین مداربسته مربوط به میزان نور جهت ایجاد تصویر است. هر چه دوربین مداربسته به مقدار نور کمتری برای ایجاد تصویر و پردازش آن نیاز داشته باشد،

 مهمترین فاکتور انتخاب دوربین مداربسته حساسیت آن می باشد. حساسیت یک دوربین مداربسته مربوط به میزان نور جهت ایجاد تصویر است. هر چه دوربین مداربسته به مقدار نور کمتری برای ایجاد تصویر و پردازش آن نیاز داشته باشد، حساسیتی به مراتب بالاتری دارد. محاسبه ی حساسیت نور با لوکس محاسبه میشود. لازم به ذکر است، هر چه قدر حساسیت بالاتر باشد، به همان نسبت نیز نویز تصویر افزایش پیدا می کند

شکل شبیه سازی عملیات نوردهی

شکل شبیه سازی عملیات نوردهی

عدد حساسیت ISO  شاخص میزان حساسیت در مقابل نور است. این عدد در اصل به میزان حساسیت نوری انواع مختلف فیلم های عکاسی اختصاصی داشت و چون استانداردهای محاسباتی توسط سازمان بین المللی استاندارد یا ISO  تعیین می شدند، نام عدد حساسیت نیز از آن گرفته شد.

در دوربین های مداربسته دیجیتال از طریق جدول تنظیمات دوربین مداربسته می توان حساسیت حسگرهای دوربین مداربسته را متناسب با شرایط تغییر داد. عکاسان حساسیت را سرعت فیلم یا حسگر میدانند. زمانی که سرعت بالا باشد. در زمانی مشخص میزان بیشتری از نور به نسبت حساسیت پایین توسط حسگر حسی خواهد شد. عدد حساسیت بر خلاف دیافراگم روندی مستقیم دارد و با بالارفتن عدد، سرعت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش هر پله از شماره های ISO  (به سمت بالا یا پایین) بیانگردو برابر شدن یا نصف شدن میزان حساسیت حسگر به نور خواهد بود.

همان طور که بیان شد، هر چه ISO  پایین تر باشد، عکسی روانتر، تمیزتر و بهتر خواهد بود. تصاویر با مقدار ISO  پایین، رنگ های دقیق تری دارند. مقدار ISO  بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بهترین تصویر خروجی را خواهد داد و این بستگی به طراحی و اندازه سنسور تصویر دارد. در برخی طراحی ها حتی تا ISO  برابر با ۴۰۰ نیز تصویر مناسبی ایجاد می شود و امکان بزرگنمایی آن تا حد زیادی فراهم می شود. مقدار ISO  همواره با نوعی سبک و سنگین کردن شرایط همراه است. به عنوان مثال ممکن است برای پایین نگه داشتن مقدارISO از منابع نوری بیشتری استفاده کرد و در شرایط نوری نامناسب (مثلا نور کم) سرعت شاتر را بالا برد زیرا در صورت استفاده از روش دیگر، افزایش ISO  باید در انتظار عواقب آن یعنی نویزدیجیتال بود.

پس بر اساس دو عامل زیرمقدارSO انتخاب میشود.

نور محیط

سرعت مورد نیاز شاتر برای دریافت تصویر

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *