جریان ارسال داده ها در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

نوع جریان ارسال داده در دوربین های مداربسته نظارتی تأثیر شگرفی در کیفیت تصاویر و پهنای باند مصرفی دارد. به طور معمول زمانی که در مورد جریان ارسال داده ها و یا نوع رمزگذاری داده ها صحبت می شود، کدگذاری/ کدگشایی مانند H.264 و یا MPEG 4 به ذهن می آید

نوع جریان ارسال داده در دوربین های مداربسته نظارتی تأثیر شگرفی در کیفیت تصاویر و پهنای باند مصرفی دارد. به طور معمول زمانی که در مورد جریان ارسال داده ها و یا نوع رمزگذاری داده ها صحبت می شود، کدگذاری/ کدگشایی مانند H.264 و یا MPEG 4 به ذهن می آید که صرف نظر از نوع کدگذاری/کدگشایی، چگونگی رفتار دوربین مداربسته در خصوص ارسال جریان داده در مقابل تغییرات پیش آمده در صحنه تصویربرداری نیز بسیار مهم است و در این جاست که چگونگی این رفتارها اهمیت خود را نشان می دهد.

جریان ارسال داده ها شامل دو نوع ثابت CBR و یا متغیر VBR می باشند و تأثیر قابل توجهی بر روی کیفیت تصویر و پهنای باند مصرفی دارند. در این بخش سعی می شود تا این دو حالت مختلف جریان ارسال داده ها بررسی و نحوه انتخاب صحیح آن ها تشریح شود.

سرعت ارسال ثابت و متغیر داده ها

در حالت سرعت ارسال ثابت داده CBR، به طور مستمز نیاز به یک پهنای بند مشخص و از پیش تعیین شده است در حالی که در سرعت ارسال متغیر VBR، با توجه به شرایط گوناگون، میزان پهنای باند مصرفی را تعیین می کند. هر چقدر پیچیدگی صحنه بیشتر شود، برای داشتن کیفیت ثابت در تصاویر نیاز به ارسال داده های بیشتر و متعاقب آن پهنای باند بیشتر وجود دارد.

در تصویربرداری از صحنه ای ساده ماند یک دیوار سفید رنگ و در روشنایی روز، برای داشتن یک تصویر مطلوب با وضوح HD720 و سرعت ارسال 30 فریم در ثانیه تنها به kb/s 200 پهنای باند نیاز است و در مقابل اگر همان دوربین مداربسته با همان تنظیمات مشغول تصویربرداری از یک صحنه پیچیده همانند یک تقاطع شلوغ باشد، حداقل نیاز به پهنای باند 20 برابر یعنی kb/s 4000 برای ارائه یک تصویر مطلوب وجود دارد. فارغ از این که کدگذاری/کدگشایی مورد استفاده در دوربین مداربسته چقدر خوب و پیشرفته باشد، مسئله سرعت ارسال داده همیشه مطرح و اثرگذار است.

چالش در صنعت سیستم های نظارتی

چالش اصلی که در عمل به وقوع می پیوندد این است که تغییرات در پیچیدگی های صحنه موجب تغییرات اساسی در پهنای باند مصرفی و کیفیت تصاویر می شود، به این ترتیب که اگر دوربین مداربسته برای مصرف پهنای باند کمتر تنظیم شود، کیفیت تصویر کاهش می یابد و چنانچه تنظیمات بر اساس پهنای باند مصرفی بالا تنظیم شود، هزینه ی زیادی برای حافظه ی ذخیره سازی باید در نظر گرفت.
شرکت های سازنده ی دوربین مداربسته معیارهای مختلف برای تنظیمات پیش فرض خود دارند، به خصوص در شیوه ی رمزگذاری و میزان پهنای باند مصرفی به طوری که اگر دو دوربین مداربسته از دو شرکت مختلف با تنظیمات یکسان مقایسه شود، در عمل اختلاف زیادی در کیفیت تصاویر و پهنای باند مصرفی آن ها به وجود می آید.
سازندگان به طور معمول از واژه های CBR و VBR در توصیف عملکرد دوربین های مداربسته خود استفاده نمی کنند و اغلب مجموعه اصطلاحاتی را به کار می برند که موجب سردرگمی و گمراه شدن مصرف کننده خواهد شد.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *