0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

بزرگنمایی نوری و دیجیتال در دوربین مداربسته

بزرگنمایی نوری و دیجیتال در دوربین مداربسته
چکیده مطلب :

دوربین های مداربسته دیجیتال دارای دو نوع بزرگنمایی مختلف هستند، بزرگنمایی نوریو بزرگنمایی دیجیتالی. بزرگنمایی نوری با استفاده از سیستم لنز انجام می شود که بازه ی آن بین حداقل و حداکثر فاصله کانونی تعریف می شود و این بزرگنمایی قبل از ثبت تصویر توسط روی حسگر انجام می شود

اگر در مرحله خرید یک سیستم دوربین امنیتی جدید هستید، هنگام مشاهده مشخصات دوربین، احتمالاً با عبارات بزرگنمایی دیجیتال و نوری روبرو شده اید. شاید از خود بپرسید: “تفاوت بین بزرگنمایی دیجیتال و بزرگنمایی نوری چیست؟” اما قبل از اینکه عمیقاً به انواع مختلف بزرگنمایی بپردازیم، باید درک کنید که در وهله اول دوربین ها چگونه می توانند بزرگنمایی کنند. ما در دوربین های خود از دو نوع لنز متفاوت استفاده می کنیم که در صنعت استاندارد هستند: لنز ثابت و لنز متغیر. احتمالاً با دوربین های لنز ثابت آشنا هستید. این دوربین ها سبک سنتی نشانه گیری و شلیک هستند. با این وجود دوربین هایی با لنزهای واریفوکال می توانند فاصله کانونی لنز را به صورت مکانیکی تغییر دهند. این تغییر مکانیکی لنز به دوربین های دارای لنزهای متغیر امکان زوم می دهد.در این مقاله ما به بررسی بزرگنمایی نوری و دیجیتال در دوربین مداربسته به طور کامل پرداخته ایم.

با این درک، بیایید به انواع مختلف بزرگنمایی و نحوه اعمال هر یک از برنامه های خاص بپردازیم. دوربین های امنیتی دارای دو نوع بزرگنمایی دیجیتال و نوری هستند. هنگام خرید یک دوربین امنیتی جدید دوربین مدار بسته، به خاطر داشته باشید که فروشنده ممکن است یک یا هر دو نوع لنز بزرگنمایی و دیجیتال را داشته باشد و شما باید بین این دو یکی را انتخاب کنید. اگر در مرحله تحقیق هستید و فکر می کنید کدام نوع بزرگنمایی بهتر است، باید به اولویت های خود فکر کنید. مناطق مورد نظر شما برای تصویر برداری کدامند؟ برای دیدن چه چیزی به دوربین (های) امنیتی خود نیاز دارید؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند بفهمید کدام نوع بزرگنمایی در دوربین مدار بسته برای شما مناسب است.

بزرگنمایی نوری دوربین مدار بسته

بزرگنمایی نوری در دوربین مداربسته

بزرگنمایی نوری دوربین مداربسته به این معنی است که لنز دوربین مداربسته در صورت تغییر فاصله کانونی، تمرکز را حفظ می کند. دوربین های نظارت بر بزرگنمایی نوری می توانند برای مشاهده جزئیات بیشتر تصویر، یا بزرگنمایی برای زاویه دید گسترده تر، بدون بزرگ شدن کیفیت تصویر، بر روی تصویر مورد نظر شما زوم نمایند.

بزرگنمایی نوری دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP با تنظیم واقعی نوری دوربین، مانند چرخش لنزهای مختلف در داخل دوربین، حاصل می شود. می توانید بزرگنمایی نوری را همانند مشاهده دوربین های شکاری در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، بزرگنمایی نوری 5X به معنای وسیع ترین فاصله کانونی است. عدد 3X ، 5X و غیره، به طور کلی به معنای میزان بزرگنمایی هایی است که یک لنز خاص در یک دوربین مدار بسته قادر به انجام آن است.

انواع دوربین مداربسته بزرگنمایی نوری

3 نوع دوربین مداربسته بزرگنمایی نوری وجود دارد: دوربین های مدار بسته دستی، موتوری و PTZ .

دوربین های مدار بسته بزرگنمایی نوری دستی

در این نوع از دوربین ها قبل از ضبط باید سطح زوم و زاویه دید را به صورت حضوری تنظیم کنید. محفظه ضد آب باید از دوربین خارج شود تا بتوانید با چرخاندن یک دکمه در داخل دوربین، لنزهای واریفوکال را کار کنید.اگر قبلاً دوربین را روی سقف یا زیر سقف نصب کرده اید، تنظیم مجدد سطح بزرگنمایی برای شما بسیار دردسرساز است زیرا برای رسیدن به دوربین باید از آن بالا بروید. برای تنظیم راحت سطح بزرگنمایی، دوربین های مداربسته زوم موتوری گزینه بهتری هستند.

دوربین های مداربسته IP با زوم اپتیکال موتوری

در این نوع از دوربین ها به راحتی می توانید با کنترل های روی صفحه نمایش بر روی سوژه مورد نظر و برنامه دوربین مداربسته، بزرگنمایی یا کوچک نمایی کنید. لنزهای موتوری در دوربین با تغییر فاصله کانونی، فوکوس را حفظ می کنند.

دوربین های مدار بسته با بزرگنمایی pan tilt

دوربین های امنیتی PTZ نوعی دوربین امنیتی با زوم اپتیکال کاملاً موتوری هستند که محافظت همه جانبه از خانه شما را به شما ارائه می دهند. برخی از دوربین های امنیتی نظارت PTZ می توانند صفحه 360 درجه، شیب 90 درجه و بزرگنمایی نوری بالا را به شما ارائه دهند.

با بزرگنمایی و شیب بی پایان می توانید همه چیز در اطراف محدوده  خود را بررسی کنید و با بزرگنمایی نوری قدرتمند جزئیات تصویر یا زاویه دید بیشتری را به دست آورید. همه آنچه شما نیاز دارید یک کلیک بر روی کنترل روی صفحه نمایش مشتری و برنامه دوربین مدار بسته خود می باشد.

بزرگنمایی دیجیتال در دوربین های مداربسته

زوم دیجیتال روی دوربین مداربسته یک عملکرد پردازش تصویر نرم افزار داخلی است، دقیقاً مانند نرم افزار ویرایش تصویر دسکتاپ شما. بزرگنمایی دیجیتال با کوچک کردن زاویه دید ظاهری تصاویر و سپس برش مناطق خارج از حاشیه کار می کند. می توانید بزرگنمایی دیجیتال را مانند بزرگنمایی تصاویر در رایانه خود بدانید.

متأسفانه، دوربین های مداربسته بزرگنمایی دیجیتال به سادگی پیکسل های تصویر را بزرگ می کنند، که در مقایسه با دوربین های امنیتی زوم اپتیکال، اغلب منجر به تار شدن تصاویر و فیلم ها می شود. این دلیل اصلی است که کارشناسان دوربین های امنیتی فکر می کنند دوربین های مداربسته بزرگنمایی نوری بهترین نوع برای انتخاب هستند.اگرچه دوربین های نظارت بر زوم اپتیکال از بسیاری جهات از نوع بزرگنمایی دیجیتال بیشتر است، اما این بدان معنی نیست که بزرگنمایی دیجیتال کاملا از رده خارج است. هر دو این دوربین ها موافقان و مخالفان خاص خود را دارند.

شما می توانید مزایا و معایب بزرگنمایی نوری و دیجیتال را بررسی کرده و سپس با توجه به نیازی که دارید به انتخاب هر یک بپردازید.

جوانب مثبت و منفی دوربین های مداربسته با لنز بزرگنمایی نوری

جوانب مثبت: یکی از بزرگ ترین نقاط قوت دوربین های مداربسته با بزرگنمایی نوری بالا این است که دچار افت کیفیت تصویر نخواهید شد. با بزرگنمایی نوری می توانید جزئیات تصویر یک سوژه را از مسافت طولانی مشاهده کرده و همچنان عکس با کیفیت واضحی بگیرید.

نکات منفی: دوربین های مداربسته بزرگنمایی نوری تقریباً از هر لحاظ ترجیح داده می شوند، به جز 2 دلیل زیر:هنگام بزرگنمایی برای دریافت جزئیات تصویر، بزرگنمایی نوری زاویه دید را کاهش می دهد. بعد از ضبط ویدیو، بزرگنمایی نوری قابل اضافه نیست.

 مزایا و معایب دوربین های مداربسته IP با بزرگنمایی دیجیتال

مزایا: زوم دیجیتال دوربین های امنیتی زاویه دید را کاهش نمی دهد. و بعد از ضبط فیلم می توان زوم دیجیتال را اضافه کرد.

معایب: دوربین های امنیتی بزرگنمایی دیجیتال در صورت عدم استفاده صحیح، غالباً تصاویر مات و پیکسلی ایجاد می کنند.

مقایسه دوربین های مداربسته بزرگنمایی نوری و بزرگنمایی دیجیتال

تفاوت بین بزرگنمایی نوری و بزرگنمایی دیجیتال در دوربین های مدار بسته در نحوه بزرگنمایی تصویر است.بزرگنمایی نوری با تنظیم واقعی لنز هنگام بزرگنمایی یا کوچک کردن، بزرگنمایی “واقعی” است. از طرف دیگر، بزرگنمایی دیجیتال، کل زمینه یک شی را گرفته و به شما امکان می دهد با برداشتن قطعات غیر ضروری، یک تصویر ویژه داشته باشید.

تصور کنید هنگام بازدید از یک موزه در مقابل یک نقاشی قرار دارید. شما می خواهید جزئیات نقاشی را بررسی کنید، بنابراین به تصویر نزدیک تر رفته و جزئیات را مشاهده می کنید؛ این بزرگنمایی نوری در دوربین های مدار بسته را نشان می دهد.

اما شما نمی توانید جزئیات نقاشی را ببینید، بنابراین با استفاده از دوربین گوشی خود از آن عکس گرفته و سپس تصویر را بزرگتر می کنید تا جزئیات را بررسی کنید؛ این در واقع بزرگنمایی دیجیتال در دوربین های امنیتی IP است.

پس از بررسی مزایا و معایب دوربین های مداربسته بزرگنمایی نوری و دیجیتال، دوربین های مدار بسته دارای زوم اپتیکال گزینه بهتری هستند زیرا می توانند تصاویر بسیار واضح تری را در مقایسه با نوع دیجیتال به شما ارائه دهند.می توانید نگاهی به بهترین انتخاب دوربین نظارت بر زوم اپتیکال زیر بیندازید.

انتخاب مناسب برای دوربین مداربسته بزرگنمایی بی سیم و نوری

با نزدیک شدن به زوم نوری 4X دوربین امنیتی RLC-511W می توانید برای دیدن جزئیات بیشتر اجسام دور دست بزرگنمایی کنید. طراحی ضد آب IP66 آن می تواند از لنز در برابر عناصر و شرایط سخت آب و هوایی محافظت کند.

دوربین امنیتی Pan, Tilt  و بزرگنمایی نوری

دوربین امنیتی RLC-423 PTZ می تواند هر زاویه از ویژگی شما را پوشش دهد. اگر می خواهید یک دوربین امنیتی زیبا و بزرگنمایی نوری با دید در شب عالی داشته باشید، هرگز نباید این دوربین را از دست دهید. این دوربین این امکان را برای شما فراهم می کند که حتی در شرایط کم نور در فاصله تا 190 فوت نیز اشیا را تشخیص دهید.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته می باشد .برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *