0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

آموزش سیم پیچی موتور

آموزش سیم پیچی موتور با توجه به استفاده ای که از انواع موتورهای تک فاز و سه فاز در صنعت وجود دارد می تواند دوره ای پرکاربرد برای افراد جویای کار باشد. حرفه سیم پیچی موتور نیاز به تخصص بالایی داشته و نیاز است تا کارآموزان آموزش های عملی و کاربردی قبل از شروع به کار داشته باشند.

آموزشگاه فن آموزان با هدف آموزش این مهارت ها به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای اقدام به برگزاری دوره آموزش سیم پیچی موتور نموده است و بدین منظور از اساتید با تجربه که از تجربه بالایی برخوردار می باشند استفاده نموده است.

در این دوره صفر تا صد آموزش سیم پیچی موتور های تک فاز و سه فاز که در صنعت و لوازم خانگی کاربرد دارند را یاد می گیرید. در پایان این دوره می توانید هر موتوری را با هر حجم و توانی بصورت کامل طراحی و سیم پیچی کنید؛ انواع قطر سیم ها ، انواع عایق ها ، انواع سربندی سیم ها ، تعداد دور سیم، محاسبات دقیق سیم پیچی ، باز پیچی سیم پیچ ها و… را کاملا عملی یاد خواهید گرفت.

از جمله موتورهایی که در صنعت و مصارف خانگی خیلی کاربردی هستند و در این دوره بصورت صد در صد عملی یاد خواهید گرفت شامل آموزش سیم پیچی موتور کولر ، پمپ آب ، دینام ، آرمیچر و هر نوع موتور دیگری می باشد.

این دوره بصورت حضوری در محل آموزشگاه و به صورت مجازی یا آنلاین (برای افرادی که امکان شرکت در دوره های حضوری را ندارند) برگزار می گردد و در پایان نیز مدرک فنی و حرفه ای سیم پیچی موتور به کارآموزان ارائه داده می شود، افراد می توانند به راحتی وارد بازار کار شده و پس از آن نیز از پشتیبانی نامحدود استاد دوره ها استفاده نمایند.

هدف از این دوره تضمین ورود تک تک کارآموزان به بازار کار و راه اندازی کسب و کار می باشد. تمامی امکانات لازم برای رسیدن به این هدف از جمله در اختیار گذاشتن تجهیزات در طول کلاس به منظور انجام پروژه واقعی ، پشتیبانی نامحدود حتی بعد از اتمام دوره، بازآموزی رایگان ، بهره گیری از اساتید مجرب و مشغول در بازار کار ، فراهم آوری امکان اسکان برای هنرجویان غیرتهرانی ، برگزاری رایگان کلاسهای شروع و راه اندازی کسب و کار و… در این مجموعه آماه شده است. آموزشگاه فن آموزان از آموزش تا اشتغال با شماست.

برخی دیگر از دوره های حضوری ویژه بازار کار در فن آموزان شامل آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش plc ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لپ تاپ و … می باشد. برای مشاهده لیست تمامی دوره ها به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

فیلم معرفی دوره آموزش سیم پیچی موتور

ویدئو

پادکست معرفی دوره آموزش سیم پیچی موتور

شرایط مورد نیاز جهت شرکت در دوره

حداقل سن : 14 سال

حداقل مدرک تحصیلی : سیکل

جنسیت : آقا / خانم

پیش نیاز : ندارد

پایان خدمت : نیاز ندارد

محل برگزاری : تهران و شعبات

شهریه: 5/000/000 تومان

مدت آموزش: 30 ساعت

ویژگی‌های این دوره

نوع برگزاری : تئوری و عملی

پشتیبانی بعد از دوره : دارد

معرفی خوابگاه : دارد

کلاس رایگان مشاوره راه اندازی کسب و کار : دارد

توانایی هایی که در این دوره بدست می آورید

با طراحی و محاسبات سیم پیچی موتور آشنا می شوید و یادمیگیرید انواع نقشه های سیم پیچی را رسم کنید و آنها را به صورت عملی در سیم پیچی موتورها بکار بگیرید.

موتورهای تکفاز موتورهای پرکاربردی در مصارف مختلف هستند ( مانند موتور کولر) با انواع موتورهای تکفاز در قدرت های مختلف آَشنا می شوید و می توانید به راحتی سیم پیچی این موتورها را طراحی، محاسبه و اجرا کنید.

با انواع موتورهای سه فاز آشنا می شوید و می توانید سیم پیچی آنها را به راحتی انجام دهید.

به شما یاد میدهیم تا موتورهای سیم پیچی شده را راه اندازی و تست کنید همچنین بتوانید عیب یابی این موتورها را به راحتی انجام دهید.

از نقشه های مختلف سیم پیچی برای کاربردهایی مانند دوسرعته کردن موتور، چپگرد و راستگرد بودن موتور، بالابردن قدرت راه انداز اولیه موتور و … استفاده می شود در فن آموزان به صورت تخصصی با نحوه سیم پیچی تمامی این مدل ها آشنا می شوید.

با محاسبات و طراحی سیم پیچی برای موتورهایی که پوسته خام بدون سیم پیچی دارند آشنا می شوید و در پایان دوره می توانید این موتورها را سیم پیچی کنید.

یادمیگیرید سیم پیچ های سوخته را به صورت اصولی از موتورها خارج کنید. و برای سیم پیچی مجدد می توانید به راحتی قطر و تعداد دور سیم پیچی این موتورها را مجددا محاسبه کرده و سیم پیچی جدید را انجام دهید.

با عایق کاری استاتور موتورها به صورت کاملا تخصصی آشنا می شوید و یادمیگیرید انواع موتورهای تکفاز و سه فاز را قبل از سیم پیچی به صورت صحیح عایق بندی کنید.

در این دوره به صورت عملی با تمامی ابزارهای سیم پیچی از جمله دستگاه کلاف پیچ، کولیس، مولتی متر و … کار می کنید.

یاد میگیرید در پایان سیم پیچی کلاف ها را با استفاده از نخ های مخصوص محکم کنید. و با یادگیردی اصول سربندی می توانید موتورهای تکفاز و سه فاز را پس از سیم پیچی به راحتی راه اندازی کنید.

با نحوه عیب یابی و سرویس کردن انواع موتورها مانند تعویض بلبرینگ، کاسه نمد، شفت، گرفتن لرزش و صدا و … به صورت کامل آشنا می شوید.

سرفصلهای دوره آموزش سیم پیچی موتور

logo gold

آموزش مبانی برق مورد نیاز در سیم پیچی الکتروموتورها

معرفی انواع سیم پیچ ها

آموزش نحوه محاسبات قطر سیم پیچ موتور

آموزش سیم پیچی موتورهای ac

آموزش سیم پیچی موتورهای 1400 و 3000 دور سه فاز

آموزش سیم پیچی موتورهای تکفاز

آموزش سیم پیچی موتور کولر

آموزش نقشه کشی الکتروموتورها

آموزش و محاسبه دیاگرام و جداول مربوطه

آموزش نحوه محاسبات تعداد دور سیم پیچی های استاتور

آموزش نحوه محاسبات تعداد دور سیم پیچ موتور

نمایش بیشتر
logo gold

آموزش مبانی برق مورد نیاز در سیم پیچی الکتروموتورها

معرفی انواع سیم پیچ ها

آموزش نحوه محاسبات قطر سیم پیچ موتور

آموزش سیم پیچی موتورهای ac

آموزش سیم پیچی موتورهای 1400 و 3000 دور سه فاز

آموزش سیم پیچی موتورهای تکفاز

آموزش سیم پیچی موتور کولر

آموزش نقشه کشی الکتروموتورها

آموزش و محاسبه دیاگرام و جداول مربوطه

آموزش نحوه محاسبات تعداد دور سیم پیچی های استاتور

آموزش نحوه محاسبات تعداد دور سیم پیچ موتور

و …

نمایش بیشتر
نظرات کارآموزان دوره آموزشی سیم پیچی موتور
ویدئو
ویدئو
ویدئو

هزینه آموزش سیم پیچی موتور

دوره آنلاین
دوره سیم پیچی موتور 3/000/000 تومان
ثبت نام
دوره حضوری با 30% تخفیف
دوره سیم پیچی موتور 7/200/000 تومان 5/000/000 تومان
ثبت نام
دوره خصوصی
دوره سیم پیچی موتور 8/000/000 تومان
ثبت نام
تقویم کلاسی
تاریخ شروع روزها ساعت برگزاری
18 فروردین ماه شنبه تا چهارشنبه ساعت 14 الی 17

مزایای دوره آنلاین

  • دوره آنلاین مناسب کسانی است که حداقل سطح سواد سیکل داشته باشند.
  • کسانی که به دنبال اشتغال و راه اندازی کسب و کار در این حرفه هستند.
  • کسانی که می خواهند از پایه تا پیشرفته آموزش ببینند.
  • کسانی که امکان شرکت در دوره های حضوری را ندارند.
  • کسانی که رفت و آمد به شهر تهران و اقامت برای آنان مشکل است.
  • کسانی که به دنبال راه اندازی شغل دوم و درآمد بیشتر هستند.
  • کسانی که میخواهند برای همیشه ویدیو های آموزشی را داشته باشند.
  • کسانی که زمان کافی برای حضور در کلاس حضوری را ندارند.
  • کسانی که میخواهند آموزش هایی که دیده اند را در هر زمانی که میخواهند دوره کنند.
  • و تمامی علاقه مندان به حرفه تعمیر و سیم پیچی موتور که میخواهند به صورت تخصصی آن را یاد بگیرند.

معرفی دوره آنلاین سیم پیچی

برای یک شروع قدرتمند این ویدئو را حتما ببینید

ویدئو

نکاتی در مورد سیم پیچی موتور

سیم ‌پیچی ‌های موتور، صرف ‌نظر از طراحی ساده ‌شان، اجزای پیچیده ‌ای هستند که به ‌طور خاص مهندسی شده ‌اند تا در یک موتور برای هدایت انرژی الکتریکی قرار بگیرند. مرکز اصلی یک سیم پیچی موتور، استاتور و روتور آن است. ساده ترین تا پیچیده ترین موتورها دارای استاتور و روتور به عنوان بخشی از سیم پیچ موتور هستند و در واقع جوهره اصلی یک موتور الکتریکی را برای به حرکت در آوردن آن می باشند. این دو با هم کار می کنند تا جریان برق ثابتی را حفظ کنند.

خصوصیات شغل سیم پیچی موتور و بازار کار آن

سیم پیچی الکتروموتور یکی از کارهای فنی می باشد که هر شخصی وارد این حوزه می شود باید روحیه کار با ابزارآلات و کارهای فنی را داشته باشد تا موفق شود.

یک کارآموز واقعی می تواند با توجه به سرفصل های ارائه شده برای دوره آموزشی ما، به محض تمام شدن دوره وارد بازار کار شده و درآمد مناسبی را کسب کند. قیمت و هزینه های لازم جهت برآورد آن به قدرت موتور (کیلو وات)، نوع سیم مورد استفاده و قیمت روز آن، سیم پیچی انواع پمپ، تعویض قطعات و یاتاقان ها، سیم پیچی موتور کولر، موتورهای صنعتی و … بستگی دارد.

مطمئنا با توجه به بازار کار و قیمت های بالای الکتروموتور جدید، تعمیر موتور و تعویض سیم پیچی آن دارای مشتریان زیادی می باشد. نمونه مواردی که برای می توانید موتورهای آنه ارا از نظر خانگی و صنعتی سیم پیچی و تعمیر کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • لوازم برقی صنعتی (طیف زیادی را شامل می شود.)
  • جاروبرقی
  • چرخ خیاطی
  • آسانسور
  • پنکه
  • کولر گازی
  • پمپ های هیدرولیک
  • پمپ های آبیاری
  • موتورهای نوار نقاله
  • تجهیزات حمل و نقل
  • موتورهای صنعتی و کارگاهی
  • و…

با این اوصاف و توضیحات شما می توانید به راحتی بیشترین حقوق را از یک کارمند داشته باشید.

همچنین شغلی می باشد که کلا نه تعطیلی دارد و نه تمام شدنی است که بازار کار آن کم شود. این نوع شغل ها دائمی و پر سود می باشند.

از طرفی واقعا این شغل تخصصی می باشد و هر شخصی نمی تواند بدون دوره خاص مثل دوره کامل ما واقعا وارد بازار کار آن شود. پس با خیال راحت دوره را بگذرانید و شغل خود را به عنوان کارفرما و کارمند خود داشته باشید.

نظر فارغ التحصیلان دوره سیم پیچی موتور در آموزشگاه فن آموزان
ویدئو
نظرات صوتی کارآموزان

سوالات متداول کلاس سیم پیچی موتور

مدت زمان دوره سیم پیچی 30 ساعت میباشد و طی دوهفته برگزار می شود.

زمان برگزاری دوره اموزشی سیم پیچی شنبه تا چهارشنبه یا فقط پنجشنبه ها می باشد. برای اطلاع دقیق تر از زمان برگزاری با آموزشگاه تماس بگیرید.

این دوره پیش نیازی ندارد.

سیم پیچی موتور های تک فاز، سه فاز، کولر و پمپ آب و … آموزش داده می شود.

بله این مبحث بطور کامل تدریس میشود.

کلاس ها معمولا به صورت 90 درصد عملی و کارگاهی برگزار می شود و کاملا ویژه بازار کار طراحی شده. کلاس 8 تا 10 نفره برگزار می شود.

پس از پایان دوره، مدرک آموزشگاه زیرنظر سازمان فنی حرفه ای و بصورت دوزبانه که در داخل کشور و در شرکت های خصوصی و دولتی دارای اعتبار هست تقدیم شما می شود. برای مدرک بین المللی، کارآموز را به سازمان فنی حرفه ای معرفی می کنیم و پس از قبولی در آزمون کتبی و عملی مدرک رسمی و بین المللی به کارآموز تعلق می گردد.

در این دوره آموزش سیم پیچی موتورهای تکفاز صنعتی و کولر، و موتورهای سه فاز صنعتی به صورت کامل آموزش داده می شود و کارآموز در طول دوره موتور های تکفاز و سه فاز را سیم پیچی و راه اندازی می کند.

با تحویل بیش از یک میلیون متخصص در طول فعالیت آموزشگاه فن آموزان تهران و کسب رضایت این کارآموزان امروز بزرگترین تضمین یادگیری برای شما سابقه ما است و به شما تضمین میدهیم بهترین تجهیزات و اساتید را برای آموزش در اختیارتان قرار دهیم و در مسیر آموزش تا اشتغال در کنار شما باشیم.ر

این رشته مطمئنا یکی از بهترین شاخه های فنی می باشد و بدلیل تخصصی بودن آن دارای بازار کار خوبی است. هیچ محدودیت درآمدی برای فعالیت در این شاخه جود ندارد و با مشاوره بازار کار و آموزشی که در این آموزشگاه می بینید به شما کمک می کنیم یک شغل پردرآمد را شروع کنید.

با توجه به اینکه این آموزشگاه یکی از بزرگترین موسسه ها با بیشترین تعداد کارگاه در سطح کشور است دارای زمانبندی منعطف برگزاری کلاس در طول هفته، آخر هفته ها برای کارمندان و افراد شاغل، کلاس های فشرده وبژه کارآموزان شهرستان و کلاس های تخصصی و خصوصی ویژه می باشد.

ویژگی های دوره
دسترسی به حمل و نقل عمومی دسترسی به حمل و نقل عمومی
تجدید دوره رایگان در صورت عدم یادگیری تجدید دوره رایگان در صورت عدم یادگیری
بهره مندی از اساتید به نام و باتجربه بهره مندی از اساتید به نام و باتجربه
آموزش در کارگاه‌های مجهز آموزش در کارگاه‌های مجهز
پشتیبانی نامحدود پس از دوره پشتیبانی نامحدود پس از دوره
ارائه مدرک معتبر فنی حرفه ای ارائه مدرک معتبر فنی حرفه ای
برگزاری کلاس‌های مشاوره و کسب و کار بصورت رایگان برگزاری کلاس‌های مشاوره و کسب و کار بصورت رایگان
اقامت در خوابگاه ویژه کارآموزان شهرستانی اقامت در خوابگاه ویژه کارآموزان شهرستانی
نظرات کارآموزان دوره
”تمامی مباحث کاملا آموزش داده شدند و پشتیبانی استاد پس از دوره همچنان ادامه دارد.“
نظر کارآموز
”من از شهرستان در این دوره شرکت کردم و خوابگاه برای ما توسط آموزشگاه معرفی شده بود که تونستیم در مدت زمان برگزاری دوره در خوابگاه مستقر شویم.“
نظر کارآموز
”اکثر برندهای مطرح بازار رو آموزش دیدیم تا بتونیم با تمامی اونها آشنا بشیم.“
نظر کارآموز
معرفی بازار کار رشته سیم پیچی موتورهای الکترونیکی

در دوره آموزش سيم پيچي موتور، ما تمام سرفصل های لازم و کامل را جهت کارآموزان عزیز برای شروع کار، بلافاصله بعد از دوره را فراهم کرده ایم که عبارتند از:

  • نحوه طراحی سیم پیچی و نقشه خوانی برای موتورهای الکتریکی حاوی پلاک اطلاعات
  • نحوه طراحی سیم پیچی و نقشه خوانی برای موتورهای الکتریکی بدون پلاک اطلاعات
  • آموزش کامل با موتورهای تک فاز و سیم پیچی این موتورها
  • آموزش کامل با موتورهای سه فاز و سیم پیچی این موتورها
  • نحوه سیم پیچی و راه اندازی (به صورت کاملا عملی)
  • نحوه تست های مختلف موتور الکتریکی بعد از راه اندازی
  • آموزش کامل عایق کاری استاتورها
  • آموزش کامل ابزارهای مختلف برای تعویض سیم پیچی انواع موتورها
  • آموزش کامل نحوه عیب یابی و تعمیر الکتروموتورهای مختلف

سرفصل های آموزشی سیم پیچی با جزئیات بیشتر موتورهای الکتریکی نیز عبارتند از:

  • آموزش کامل مبانی برق مورد نیاز برای سیم پیچی موتورها
  • آشنایی کامل با جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC)
  • طراحی سیم پیچی انواع موتورها
  • محاسبات مربوط به قطر های سیم پیچ در موتورهای مختلف
  • نحوه استفاده از جداول و دیاگرام ها برای سیم پیچی
  • آموزش انواع سیم پیچی موتورها
  • آموزش نوع اتصال سیم پیچی موتورها
  • آموزش کامل برداشتن سیم پیچ قبلی از موتور
  • آموزش کامل از بین بردن سیم پیچی های قبلی در کوره
  • آموزش کامل خارج کردن سیم پیچی های سوخته
  • آموزش کامل عایق کاری سیم پیچ
  • آموزش کامل سیم پیچی موتورهای تک فاز
  • آموزش کامل سیم پیچی موتورهای سه فاز
  • نحوه محاسبات تعداد دور در سیم پیچی استاتور
  • نحوه محاسبات تعداد دور در سیم پیچی روتور
  • مراحل سیم پیچی یک موتور الکتریکی
  • نحوه جمع آوری اطلاعات سیم پیچی (تعداد شیارها، اندازه قطر سیم ها، تعداد سیم پیچ ها، تعداد چرخش در هر سیم پیچ، پارامترهای عایق و روکش دادن آن ها، سربندی موتور و…)
  • جنس های مورد استفاده در سیم پیچی الکتروموتورها
  • آموزش تعویض سیم پیچی موتور از 0 تا 100
  • و…

چرا آموزشگاه ما را برای دوره آموزشی سیم پیچی موتور انتخاب کنید؟

  • مجهز بودن آموزشگاه
  • فراهم بودن ابزارآلات لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور
  • اجرای عملی روی انواع موتورها از 0 تا 100 کار
  • پشتیبانی های لازم بعد از دوره
  • دارای اساتید مجرب و باتجربه در بازار کار واقعی
  • ارائه مدرک فنی و حرفه ای برای همه کارآموزان عزیز
  • خوابگاه مناسب در طول مدت اقامت جهت دوره
  • و…

موتور الکتریکی چیست؟

موتور الکتریکی نوعی ماشین است که برای تغییر انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود. بیشتر موتورها بر اساس اصل برهمکنش بین جریان الکتریکی و همچنین میدان مغناطیسی درون سیم پیچی کار می کنند و موجب چرخش شفت می شوند.

موتور الکتریکی چه زمانی اختراع شد؟ (تاریخچه موتورهای الکتریکی)

در سال 1740 میلادی اختراعات اولیه مربوط به موتورهای الکتریکی آغاز شد و در سال 1834 میلادی اولین موتور الکتریکی ساخته شد.

اختراع موتور DC به سال 1886 بر می گردد که در اواخر دهه 1880 میلادی موتورها برای استفاده تجاری استفاده می شوند.

در سال 1888 میلادی موتور القایی AC ثبت اختراع شد و در سال 1891 میلادی توسعه موتورهای سه فاز شروع شد که در دهه 2000 میلادی استفاده از موتورهای امروزی تقریبا رایج شد.

منابع تغذیه ای موتورهای الکتریکی

الکتروموتورها می توانند با منابع جریان مستقیم DC (Direct Current) یا جریان متناوب AC (Alternative Current) تغذیه شوند. منابع DC باتری هستند در حالی که منابع AC اینورترها، شبکه های برق، ژنراتورها را شامل می شوند. ژنراتورها از نظر مکانیکی شبیه موتور هستند با این تفاوت که برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، یعنی عکس موتورهای الکتریکی کار می کند.

قسمت های مختلف تشکیل دهنده یک الکتروموتور

یک موتور الکتریکی را می توان با روتور، استاتور، فاصله هوایی بین روتور و استاتور (air gap)، سیم پیچ، یاتاقان و کموتاتور ساخت. طبقه بندی موتورها را می توان با نوع منبع تغذیه، ساختار، نوع خروجی حرکت، کاربردها و… انجام داد.

سیم پیچی موتور چیست؟

همانطوری که گفته شد، هدف موتور الکتریکی تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی یا انرژی کاری با استفاده از گشتاور است. جریان الکتریکی از طریق سیم‌ پیچ‌ هایی که به دور استاتور پیچیده شده ‌اند جریان می ‌یابد. سیم پیچی های سیم استاتور یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می کند تا روتور را با عبور جریان از استاتور بچرخاند. گشتاور تولید شده توسط جریان الکتریکی، نوع سیم و تعداد پیچش یا دورهای سیم پیچ را تعیین می کند.

ویژگی منحصر به فرد موتورهای جریان مستقیم (DC) کموتاتورها می باشند که یک سیلندر با چندین کنتاکت فلزی روی روتور است. آنها جریان را در هر نیمه چرخش روتور معکوس می کنند تا چرخش را ثابت نگه دارند و می توانند به عنوان یکسو کننده مکانیکی عمل کنند. اگرچه زمانی آنها جزء ضروری موتورهای الکتریکی بودند، اما در موتورهای الکتریکی مدرن کمتر استفاده می شوند.

انواع سیم پیچی موتور

انواع سیم پیچ موتور دو نوع هستند که شامل موارد زیر می شوند.

  • سیم پیچی استاتور
  • سیم پیچی روتور

بر اساس نوع اتصال سیم پیچی موتور، سیم پیچ های آرمیچر به دو نوع طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

  • سيم بندي حلقوي (Lap winding)
  • سيم بندي موجي (Wave Winding)

سیم پیچی استاتور

در سیم پیچی استاتور، شکاف روی هسته استاتور سیم پیچ موتور سه فاز، سیم پیچ استاتور را حمل می کند. این سیم پیچ را می توان با منبع تغذیه 3 فاز AC عرضه کرد. نوع راه اندازی سیم پیچی موتور به صورت سه فاز ستاره ای یا مثلثی می تواند باشد.

سیم پیچی روتور

در یک موتور، قسمت دوار به نام روتور شناخته می شود. روتور شامل سیم پیچ روتور و همچنین هسته روتور است. سیم پیچ روتور توسط منبع تغذیه DC انرژی می گیرد. روتور را می‌توان به دو نوع روتورهای قفس سنجابی و روتور سیم پیچی شده طبقه ‌بندی نمود.

هسته روتور قفس سنجابی از هسته آهنی استوانه ای تشکیل شده است که دارای یک شکاف منحنی بر روی سطح خارجی است که هادی های آلومینیومی یا مسی روی آن قرار دارند. اینها در انتهای آن با استفاده از حلقه های مسی یا آلومینیومی به هم متصل می شوند.

روتورهای قفسه سنجابی در موتورهای AC برای موتورهای خانگی و صنعتی کاربرد دارند. روتور سیم پیچی شده برای سرعت های متغیر مورد استفاده می باشند. استفاده از این روتورها در موتورهای الکتریکی گران بوده و تقریبا منسوخ شده می باشند و جای خود را به اینورترهای ترانزیستوری داده اند.

سیم پیچی حلقوی

سیم پیچی حلقوی یکی از انواع سیم پیچی آرمیچر است. اتصال هادی را می توان در جایی انجام داد که خطوط و قطب ها به طور مشابه به یکدیگر متصل هستند. قسمت نهایی هر سیم پیچ آرمیچر با کموتاتور مرتبط است. تعداد جاروبک های درون سیم‌ پیچ با تعداد خطوط موازی و قطب ها برابر است. این سیم پیچ ها به طور مساوی به دو سیم پیچ قطبی مثبت و منفی تقسیم می شوند.

کاربردهای سیم پیچی حلقوی عمدتا در ماشین‌های جریان بالا و ولتاژ پایین انجام می باشد. این سیم پیچ ها به انواع مختلف ساده و مرکب تقسیم می شوند. (simplex, duplex و triplex)

سیم پیچی موجی

سیم پیچی موجی شامل خطوط موازی در بین دو جاروبک مثبت و منفی است. قسمت انتهایی سیم پیچ آرمیچر اولیه را می توان با مقداری فاصله با قسمت شروع قسمت کموتاتور سیم پیچ آرمیچر بعدی وصل کرد. سیم پیچی موجی برای ماشین های ولتاژ بالا و جریان کم استفاده می شوند.

معایب و مزایای استفاده از الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز

موتورهای الکتریکی تک فاز با جریان متناوب تک فاز در وسایل الکتریکی مختلف از جمله موارد زیر کاربرد دارند که عبارتند از:

  • ماشين هاي مته
  • چرخ خياطي
  • جاروبرقي
  • تهويه
  • كارخانجات
  • هواپيما
  • و غيره

مزایا و معایب موتورهای تک فاز عبارتند از:

  • بازدهی و راندمان این موتورها نسبت به موتورهای سه فاز کم می باشد.
  • موتورهای تک فاز با برق شهری 220 ولت راه اندازی می شوند.
  • دارای تنوع مدلی زیادی می باشند.
  • هزینه کم و سهولت استفاده از مزیت های الکتروموتورهای تک فاز هستند.
  • استهلاک مصرفی بالایی دارند.
  • جریان مصرفی بالایی دارند.
  • پرهزینه از نظر تعمیر و نگهداری می باشند.
  • و…

مزایا و معایب موتورهای سه فاز نیز عبارتند از:

  • موتور های الکتریکی سه فاز توان بالایی نسب به تک فاز دارند.
  • تعداد قطب بیشتر در سیم پیچ = تعداد دور کمتر در دقیقه
  • دارای بیشترین استفاده در صنایع و ماشین الات صنعتی می باشند.
  • قدرت بالایی دارند.
  • دارای افت گشتاور در دورهای پایین می باشند.
  • و…

آموزش سیم پیچی موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز به صورت تئوری و عملی در آموزشگاه فن آموزان برگزار می گردد.

تمامی مراحل سیم پیچی الکتروموتورها توسط کارموزان به صورت عملی انجام می شود. همچنین در این کارگاه نحوه محاسبات مورد نیاز برای سیم پیچی انواع موتورهای الکتریکی به صورت کاملا تخصصی آموزش داده می شود.

کارآموزان پس از اتمام این دوره آموزشی می توانند انواع موتورهای الکتریکی را سیم پیچی و راه اندازی کنند. پس از پایان دوره نیز به کارآموزان مدرک معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور اعطا خواهد شد.

مراحل سیم پیچی یک موتور الکتریکی

سیم پیچی موتور الکتریکی شامل سه مرحله اساسی است: برداشتن سیم پیچ، قرار دادن و اتصال سیم پیچ جدید و عایق کاری کامل سیم پیچی جدید. درست است که این موارد خیلی ساده توضیح داده شد، ولی روند کار آنقدر هم که به نظر می رسد ساده نیست و مراحل زیادی دارد که در ادامه به توضیحات بیشتری در این مورد می پردازیم.

جمع آوری اطلاعات سیم پیچی از روی موتورهای مشابه و اطلاعات روی‌ موتور

یک تکنسین سیم پیچی باید داده ‌های سیم پیچ را جمع ‌آوری کند، زیرا اکثر موتورها تفاوت‌ های قابل‌ توجهی در سیم‌ پیچ ‌هایشان دارند.

این اطلاعات می تواند شامل موارد زیر باشند که عبارتند از:

  • تعداد شیارها
  • اندازه قطر سیم ها
  • تعداد سیم پیچ ها
  • تعداد چرخش در هر سیم پیچ
  • پارامترهای عایق و روکش دادن آن ها
  • سربندی موتور
  • و…

باید همه این اطلاعات در دسترس بوده و بررسی شوند تا سیم ‌پیچی مطابق با پلاک روی موتور و عملکرد موتور مثل موتور اصلی توسط سازنده انجام شود.

این یک گام مهم است زیرا ممکن است شخصی قبلا موتور را به اشتباه سیم پیچی کرده و می توانید اشتباه تعمیرکار های قبلی را تکرار کنید. تایید اطلاعات با استفاده از مشخصات سازنده و کاتالوگ ها به جلوگیری از این اتفاق کمک می کند.

جنس ها مورد استفاده در سیم پیچی الکتروموتورها نیز عبارتند از:

  • آلومینیوم
  • آلیاژهای مس
  • و غیره

آموزش تعویض سیم پیچی موتور از 0 تا 100

پس از جمع آوری اطلاعات سیم پیچی از روی موتورهای مشابه و اطلاعات روی‌ موتور و پلاک آن یا انجام محاسبات مربوطه مثل قطر سیم، دور های سیم پیچ، عایق کاری و… موتور را که قبلا در کوره جهت از بین بردن کامل سیم پیچی های باقیمانده گذاشته شده بود را خارج کرده و پس از خنک شدن آن و جداسازی سیم پیچی های سوخته، سیم پیچی جدید را جایگزین کرده و تست های لازم جهت گشتاور، سرعت، دور، مقاومت سیم پیچ ها، تعادل فازها، نشتی بدنه و … را از جمله همه تست های مکانیکی و الکتریکی و دینامیکی را گرفته و موتور را آماده به کار می کنیم.

آموزش مجازی سیم پیچی موتور

آموزشگاه فن آموزان با کادری مجرب متشکل از اساتید حرفه ای و تیم فیلمبرداری و تدوین کاربلد دوره آموزش آنلاین سیم پیچی موتور را برگزار می کند و در این رابطه موارد زیر را به عنوان رسالت خود در نظر گرفته است:

  • کاستن از هزینه های ایاب و ذهاب کارآموزا
  • حذف مخارج اقامت در خوابگاه کارآموزان شهرستانی
  • همه نکات آموزشی که در دوره حضوری آموزش سیم پیچی موتور به کارآموزان تدریس خواهد شد، با همان کیفیت و بدون کم و کاست برای کارآموزان کلاس آنلاین سیم پیچی موتور نیز پوشش داده خواهد شد.
  • استفاده از روش های جدید آموزشی با بهره گیری از اینترنت به منظور کم کردن هزینه ها طی دوره برای کارآموزان
    در دوره مجازی، همانند دوره حضوری مدرس دوره سیم پیچی موتور ، بصورت اختصاصی امر تدریس را برای کارآموزان انجام خواهد داد.

مزیت های دوره آنلاین سیم پیچی موتور

  • دوره مجازی آموزش سیم پیچی موتور مزیت های زیر را به همراه دارد:
  • کلیه مواردی را که در دوره های حضوری برای کارآموزان تدریس خواهد شد توسط مدرسین آموزشگاه فن آموزان برای کارآموزان کلاس آنلاین نیز تدریس خواهند کرد.
  • همه موارد ریز و درشت دوره حضوری، در دوره انلاین آموزش سیم پیچی موتور آموزش داده خواهد شد.
  • با اتمام دوره، پشتیبانی نامحدود از کارآموز دوره آنلاین توسط مدرسین به عمل خواهد آمد.
  • در صورت موفقیت در آزمون، از طرف آموزشگاه فن آموزان مدرک معتبر آموزشگاهی و همچنین مدرک معتبر بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای برای کارآموز دوره صادر خواهد شد.
  • کارآموزان دوره مجازی، توانایی پرسش سوالات خود و دریافت جواب از استاد دوره آموزش سیم پیچی موتور را دارند.
  • کارآموزان می توانند به صورت دیداری حضوری و یا از طریق تلفن با استاد خود ارتباط بگیرند.
  • جزوه ای دوره آموزش سیم پیچی موتور نیز مخصوص کارآموزان در نظر گرفته شده است.
  • پس از پایان دوره، آزمون به صورت آنلاین برگزار شده و مدرک کارآموز نیز از طریق پست برای وی ارسال خواهد شد.
  • آموزشگاه فن آموزان آن عده از کارآموزانی را که موفق به کسب حداقل نمره 90 شده اند را بصورت رایگان جهت دریافت مدرک معتبر بین المللی به سازمان فنی و حرفه ای کشور معرفی می نماید.

آموزشگاه فن آموزان با اهتمام به یادگیری کارآموزان، مزیت های زیر را برای شرکت کنندگان دوره آنلاین در نظر دارد که این مزیت ها به شرح زیر هستند:
مزیت ها دوره آنلاین سیم پیچی موتور برای کارآموزان آموزشگاه فن آموزان به صورت زیر است:

  1. در صورتیکه کارآموز دوره آنلاین را به درستی فرانگرفت، کارآموز می تواند دوباره در دوره آنلاین شرکت نماید.
  2. درصورت نیاز کارآموز و یا درخواست، 5 جلسه رفع اشکال به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد.
  3. در صورت نیاز، کارآموز آنلاین می تواند در دوره حضوری به صورت رایگان شرکت نماید.

دوره های سیم پیچی موتور مناسب چه کسانی است؟

سیم پیچی موتور یکی از پردرآمدترین مشاغل فنی در بازار ایران است. سیم پیچی موتور از بسیاری از مشاغل مهندسی درآمدزایی بیشتر دارد، تنها دلیل این درآمدزایی بالا فرصت های شغلی فراوان این مهارت در بازار کار ایران است.

درنتیجه اگر تصمیم گرفته اید که با آموزش سیم پیچی موتور وارد بازار کار بزرگ این کار شوید به شما تبریک می گوییم. دوره های سیم پیچی موتور مناسب افرادی است که در عین ظرافت سرعت عمل بالایی نیز در کارهای فنی دارند.

این دو خصیصه رفتاری موجب می شود که فرد پس از آموزش های لازم با تمرین و ممارست به یک فنی کار حرفه ای تبدیل گردد. افرادی بسیار زیادی هستند که در مشاغل سیم پیچی موتور درآمد بسیار بالای دارند اما توجه داشته باشید که این درآمد را بیش از هر چیز مدیون تلاش و پشتکار خود می‌باشند.

در دوره های آموزشی سیم پیچی چه آموزش هایی خواهیم دید؟

کارآموزان در دوره های تخصصی سیم پیچی موتور با انواع موتورهای الکترونیکی آشنا خواهند شد. اصول و روش انواع سیم پیچی را می‌آموزند و با ابزارآلات مخصوص کار خواهند کرد.

نکته مهم این دوره ها در این است که بخشی از مهارت آموزشی کاملاً جنبه تئوری و اطلاعی خواهد داشت. دانشی که در دوره آموزشی به‌صورت کپسولی فشرده و غنی برای کارآموز تجویز می گردد تا به یک باره اطلاعات زیادی در مورد سیم پیچی موتور به او آموزش داده شود.

ولی اطلاعات نظری در مورد سیم پیچی موتورهای مختلف همه توانایی یک فنی کار ماهر نیست. بلکه سرعت کار و دقت فرد فنی فرد تعیین کننده موفقیت آینده شغلی او خواهد شد .لذا باید سیم پیچی موتور را با پشتکار و تمرین ملکه ذهن نمود و آن را به خوبی یاد گرفت.

درآمد شغل سیم پیچی موتور

سیم پیچی موتور یکی از درآمدزاترین مشاغل فنی است. علت آن نیز گستردگی زمینه های کاری این شغل در حوزه های مختلف فنی است.

به‌طور مثال یک هنرجوی واقعی باید به خوبی با نحوه سیم پیچی موتور کولرهای آبی آشنا شود. سیم پیچی که کاملاً تخصصی است و با دیگر سیم پیچی های موتور متفاوت می باشد.

پس درآمد شغل سیم پیچی بسته به مهارت و تجربه یک فرد متفاوت خواهد بود اما یقیناً نسبت به کارهای کارمندی با درآمد ثابت آینده مالی بهتری نیز خواهد داشت.

سیم پیچی موتور هم فعالیتی فنی و هم بسیار تخصصی است. بنابراین پیش از ورود به شغل سیم پیچی موتور با دوره های آموزشی تخصصی کیفیت کار خود را بیمه نمایید و فراموش نکنید که هر هزینه‌ای که برای شهریه دوره داده اید، باز هم هزینه قابل ملاحظه ای نخواهد بود. چراکه در آینده به میزان بالاتری برای شما بازدهی خواهد داشت.

لیست برخی دیگر از دوره های پرطرفدار در آموزشگاه فن آموزان شامل آموزش رباتیک ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب کولر گازی ، آموزش نصب پکیج و … می باشد.

مشاهده بیشتر
3.7/5 - (3 امتیاز)

19 پاسخ به “آموزش سیم پیچی موتور”

  1. سلام اگه انلاین شرکت کنم مدرک سیم پیچیو چطور میتونم بگیرم

    • سلام دوست عزیز.
      پس از اتمام دوره آزمون آنلاین گرفته خواهد شد و در صورت قبولی برای شرکت در آزمون فنی و حرفه ای ارسال خواهد شد.

  2. سلام و خسته نباشید.دوره خصوصی با عمومی چه فرقی میکنه ممکنه توضیح شفاف بدید.

    • سلام. وقت بخیر
      دوره خصوصی فقط کارآموز و استاد سرکلاس هستن. دوره عمومی با تعداد کاراموز بیشتر (ده نفر) تشکیل میشه

  3. سلام ، ببخشید این دوره مناسب کسایی هست که هیچ آشنایی با سیم پیچی ندارن؟ یعنی من تا حالا سیم پیچی کار نکردم میتونم با این دوره برم تو بازار کار؟

    • سلام. بله دوره از صفر تا صد سیم پیچی موتور رو آموزش میده

  4. عرض سلام خداقوت ب همه ی عوامل سازنده ی این وب سایت فن آموزان ….
    خواستم با اجازتون ی انتقاد اساسیو ب عرضتون برسونم ..
    دوست عزیز دییگه دارین تو این مملکت زندگی میکنید میدونید ک جوون ها اکثرا بیکارن درآمدی ندارن ، میدونم این هزینه ک کلی هم تبلیغ تخفیف دادین هم چیزی نیست در مقابل اییین همه آموزش هایی خیلی خوب و ب درد بخور ک خود من الان دقت کردم بیشتر سر فصل هارو ب شدت نیاز دارم یاد بگیرم ولی متاسفانه قیمتش برای جیب من یکمی سنگینه وگر ن گفتم عادلانس ک جا داره بگم لعنت ب این شرایط بد زندگی ک همرو شرمنده و گرفتار چه کنم چه کنم کرده ..سرتونو درد نیارم فقط اگ ممکنه بشه قسطیش کنید فکر کنم هم کلاس های شما بیشتر از قبل رونق میگیره هم خیییلیا ک نامیدانه بهترین روزای زندگیشونو سپری میکنن ب امید ی راه نجات.بخدا از هرچی بگذریم دعا خیر مردمو یادتون نره.از این دست بدین بخدا جوابشو مطمعن باشید چند برابر میگیرین…
    شرمنده طولانی شد شب همگی ب خیرو خوشی یا علیر…😍🤗🤗🤚

    • سلام. با شماره 02191321001 تماس بگیرید شرایط پرداخت قسطی هم داریم.

    • سلام. امکان پرداخت قسطی هم وجود داره. با آموزشگاه تماس بگیرید راهنمایی می کنن.

  5. سلام وقت بخیر
    من پول اجاره مغازه رو ندارم و توی آپارتمان هم زندگی می کنم چطور میتونم وارد کار سیم پیچی بشم؟

    • سلام. با شرکت در این دوره، جهت ورود به بازار کار کامل راهنمایی میشین.

  6. هزینه دوره مجازی چقدره؟ آیا پکیج آموزشی دارین که دانلود کنیم؟

  7. بله سیم پیچی کولر هم در همین کلاس گفته خواهد شد
    دوره یک ماه و 700 تومان شهریه دوره هست
    موفق باشید

  8. سلام
    اگر سرفصل هارو در سایت مشاهده کنید موتور های تک فاز و سه فاز کامل موجود هست و به صورت عملی برگزار حواهد شد.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *