0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

تشخیص اصالت تصاویر سیستم نظارت تصویری

چکیده مطلب :

واترمارک یکی از گیج کننده ترین مباحث در حوزه سیستم های نظارت تصویری است. یکی از مهم ترین کارکردهای یک سیستم دوربین مداربسته، امکان ضبط تصاویر و در صورت نیاز امکان ارائه این تصاویر ضبط شده به عنوان سند و یا مدرک به مراجع قضایی است

واترمارک یکی از گیج کننده ترین مباحث در حوزه سیستم های نظارت تصویری است. یکی از مهم ترین کارکردهای یک سیستم دوربین مداربسته، امکان ضبط تصاویر و در صورت نیاز امکان ارائه این تصاویر ضبط شده به عنوان سند و یا مدرک به مراجع قضایی است، در زمانی که جرمی واقع می شود. هنگامی که کاربران (یا دادگاه) تقضای اثبات صحت مستندات تصویری (مانند ویدئوهای ضبط شده) را داشته باشند، این مورد به مسئله ای جدی تبدیل می شود.

هر تصویر ضبط شده ای را نمی توان در حکم سندی مستدل به حساب آورد زیرا امکان ایجاد تغییر و جعل در تصاویر ضبط شده وجود دارد و مراجع قضایی برای پذیرفتن یک تصویر ضبط شده به عنوان یک سند قابل قبول شرایط خاصی دارند که با استفاده از تکنیک واترمارک می توان شرایط لازم را برآورده ساخت.

واترمارک می تواند یک نوشته ، امضای الکترونیکی و یا یک لوگو باشد که به طور معمول زیر تصویر قرار می گیرد. البته لازم نیست واترمارک حتماً روی تصویر قرار گیرد و می تواند به صورت یک سری اطلاعات ضمیمه شده غیرقابل دیدن هم باشد که در صورت نیاز بازخوانی خواهند شد. در برخی تجهیزات کپی و چاپ پیشرفته هم سیستم های وجود دارند که به وسیله نور لیزر، شماره سریالی را به صورت نامرئی روی کار چاپ می کنند که حاوی اطلاعات باارزشی است تا در صورت لزوم توسط تجهیزات مخصوص بازخوانی شوند.

واترمارک ها نمی توانند توسط دیگران حذف شوند. با اعمال تغییراتی روی عکس مانند فشرده سازی، ویرایش، تغییر فرمت و غیره، امکان حذف این اطلاعات وجود ندارد و همواره می توان صاحب اصلی را بازشناخت.

واترمارک به صورت یک نوشته

واترمارک به صورت یک نوشته

انواع واترمارک در سیستم های نظارت تصویری

در این جا دو نوع اصلی واترمارک و چگونگی پیاده سازی آن در سیستم های واقعی تشریح می شوند. واترمارک دارای دو معنی (کاربرد) کاملاً متفاوتی است که در ذیل شرح داده می شود:

• نگاشت تصویری است که در آن عکس یا تصویری بر روی ویدئوی دریافتی از دوربن ها قرار داده می-شود. به طور معمول تصاویر اضافه شده به ویدئو، بیانگر لوگوی شرکت، مالک یا کاربر سیستم دیدبانی است.

• نوع دیجیتال است که در آن تک تک بیت های ویدئو بررسی شده و یک کد مربوط به آن تولید می-شود. پس از آن نیز می توان ویدئو را دوباره بررسی نمود. چنانچه کد تولید شده جدید با کد اصلی که در ابتدا تولید شده بود هم خوانی نداشته باشد، نشان دهنده ی این است که ویدئو دچار تغییر شده است. این شیوه ی واترمارک روی تصویر یا ویدئو قابل مشاهده نیست، اما بسیار کارآمدتر از حاشیه-گذاری تصویری است.

انتخاب واترمارک مناسب

دو نوع واترمارک معرفی شده که تفاوت زیادی با هم دارد، بسیار از یکدیگر متفاوت هستند، با توجه به کاربردهای موردنظر، انتخاب نوع مناسب، ساده خواهد بود:

• بازاریابی/ نمایش نام تجاری: شرکت های سازنده یا نصاب جهت تبلیغ شرکت خود از نگاشت تصویری استفاده می کنند که امنیت کمتری در خصوص جعل تصاویر در آن وجود دارد.

• به عنوان مدرک جهت ارائه به دادگاه: در این موارد و جهت حصول اطمینان از عدم دستکاری ویدئوها استفاده از روش کدگذاری دیجیتال توصیه می شود که امنیت بسیار بالایی دارد.

پیاده سازی واترمارک

واترمارک نوع نگاشت تصویری قابلیت پیاده سازی در هر زمان و مکانی را داراست. بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه، سیستم های مبتنی بر VMS و همچنین نرم افزارهای ویرایش ویدئو حتی پس از تولید فایل ویدئویی این امکان را فراهم می کنند.

اما در مورد نوع دیجیتالی (تولید کد) و این که در چه مرحله ای باید آن را اعمال نمود، پیچیدگی های بیشتری وجود دارد. این پیچیدگی ها مربوط به محدودیت های پیاده سازی و نیز حفظ اعتبار داده های موردنظر است.

انتخاب هایی که برای واترمارک دیجیتال وجود دارد:

• انجام واترمارک در داخل خود دوربین مداربسته
• انجام واترمارک در زمانی که دستگاه ضبط تصاویر را آغاز می کند.
• هنگامی که دستگاه ضبط تصاویر، شروع به خروجی گرفتن از تصاویر ضبط شده می کند.

هرچند در عمل و با توجه به آمار، به ندرت از واترمارک دیجیتال استفاده می شود، بسیاری از محاکم قضایی تصاویر سیستم های نظارت تصویری را آن هم بدون هیچگونه واترمارکی به عنوان مدرک می پذیرند. در مواردی که واترمارک دیجیتال استفاده می شود، به طور معمول این کار پس از تولید ویدئو و توسط دستگاه ضبط کننده انجام شده است. در تنظیمات مربوط به تولید ویدئو اغلب گزینه ای برای فعال کردن واترمارک دیجیتال وجود دارد.
در برخی موارد واترمارک دیجیتالی را می توان در زمان ضبط اولیه ویدئو انجام داد اما به ندرت می توان چنین امکانی را در دوربین های مداربسته تحت شبکه یافت. بیشتر ادعاهای بازاریابی پیرامون واترمارک دیجیتال بشتر مربوط به نگاشت تصویر و نه واترمارک دیجیتال می باشد.

پشتیبانی محصولات نظارت تصویری از واترمارک نوع دیجیتال

نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد، اما چند نکته قابل ذکر است:

• بیشتر دوربین های مداربسته از نگاشت تصویری پشتیبانی می کند اما تعداد کمی از این دوربین های مداربسته امکان اعمال واترمارک دیجیتال را در اختیار قرار می دهند.

• واترمارک دیجیتال در بیشتر تجهیزات ضبط هنگام دریافت ویدئو پشتیبانی نمی شود.

• اغلب تجهیزات ضبط ویدئو از اعمال واترمارک دیجیتال در پایان فرآیند ضبط پشتیبانی می کنند که این کار به شیوه های متفاوتی انجام می شود.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *