انواع موتورهای تکفاز

انواع موتورهای تکفاز
چکیده مطلب :

برای راه اندازی موتورهای تکفاز به یک راه انداز کمکی نیاز است.این راه انداز کمکی می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در این مقاله به نوع فاز شکسته، خازن موقت و خازن دائم و … اشاره شده است و توضیحات هر یک به همراه شکل آورده شده است.

موتور های تکفاز برای استفاده در مصارف خانگی به وجود آمدند.این موتور ها بسیار کاربردی بوده و برای راه اندازی تنها به یک فاز و یک نول نیاز دارند.بزرگ ترین عیب این موتور ها این است که خود راه انداز نیستند. یعنی در لحظه استارت گشتاور راه اندازی ندارند.بنابر این برای راه اندازی آنها به یک راه انداز کمکی نیاز است.این راه انداز کمکی می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به نوع فاز شکسته،خازن موقت و خازن دائم اشاره شده است و در ادامه توضیحات هر یک به همراه شکل آورده شده است.

آموزش تابلو برق صنعتی

آموزشگاه فن آموزان در دپارتمان برق صنعتی و ساختمان خود دوره های تخصصی آموزش برق ساختمان ، آموزش برق صنعتی و آموزش هوشمند سازی ساختمان را ویژه بازار کار و در کارگاههای مجهز بصورت عملی برگزار می کند. برای ثبت نام و دریافت مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

  1. فاز شکسته

در این نوع راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که میزان نسبت مقاومت به راکتانس آن به این نسبت در سیم پیچ اصلی متفاوت است استفاده شده است.بنابراین یک میدان الکتریکی دو فاز در موتور به وجود می آید که قابلیت گشتاور راه اندازی را به موتور اضافه میکند.در این نوع راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که با یک خازن و یک کلید گریز از مرکز سری شده استفاده می شود.خازن در این نوع از نوع الکترولیتی بوده و باعث می شود که سیم پیچ اصلی با سیم پیچ کمکی اختلاف فاز پیدا کند.

بنابر این در لحظه راه اندازی یک میدان الکترومغناطیسی دو فاز در موتور به وجود آمده که گشتاور راه اندازی آن صفر نیست و موتور شروع به حرکت می کند.با رسیدن سرعت موتور به 75% سرعت نامی کلید گریز از مرکز قطع شده و سیم پیچ کمکی از مدار خارج میشود،از این پس موتور به صورت دائم به کار خود ادامه می دهد.

انواع موتورهای تک فاز: فاز شکسته

  1. خازن موقت

در این نوع راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که با یک خازن و یک کلید گریز از مرکز سری شده استفاده می شود.خازن در این نوع از نوع الکترولیتی بوده و باعث می شود که سیم پیچ اصلی با سیم پیچ کمکی اختلاف فاز پیدا کند.بنابر این در لحظه راه اندازی یک میدان الکترومغناطیسی دو فاز در موتور به وجود آمده که گشتاور راه اندازی آن صفر نیست و موتور شروع به حرکت می کند.

با رسیدن سرعت موتور به 75% سرعت نامی کلید گریز از مرکز قطع شده و سیم پیچ کمکی از مدار خارج میشود،از این پس موتور به صورت دائم به کار خود ادامه می دهد.

انواع موتور های تکفاز: خازن موقت

  1. خازن دائم

در این گونه راه اندازی از یک سیم پیچ کمکی که یک خازن با آن سری شده استفاده می شود.خازن به کار رفته در این روش از نوع روغنی است.در این روش جریان عبوری از سیم پیچ اصلی با جریان عبوری از سیم پیچ کمکی اختلاف فاز پیدا کرده و در نتیجه در لحظه راه اندازی گشتاور صفر نخواهد بود و موتور شروع به حرکت میکند.این موتور ها نسبت به موتور های قبلی از گشتاور راه اندازی و دائم کار بالا تری برخوردار هستند.

  1. دو خازن

این روش تلفیقی است از خازن موقت و خازن دائم،یعنی در لحظه راه اندازی هر دو خازن در مدار وجود دارند و موتور گشتاور راه اندازی بسیار بالایی دارد. پس از رسیدن سرعت شفت به سرعت نامی کلید گریز از مرکز عمل کرده و جریان سیم پیچی با خازن موقت قط می شود اما سیم پیچ با خازن دائم به صورت دائم جریان خواهد داشت.

انواع موتورهای تکفاز: دو خازنی

  1. موتور یونیورسال

نوعی خاص از موتور از موتور های الکتریکی وجود دارند که امروزه در بسیاری از وسایل برقی از قبیل جارو برقی ، آبمیوه گیری و…. استفاده می شوند.این موتور های موتور های سری (یونیورسال) نام دارند و توانی کارکرد هم با برق متناوب و هم با برق ثابت را دارا هستند.

به همین دلیل آنها را یونیورسال می خوانند.روتور این موتور ها سیم پیچی شده و توسط زغال با سیم پیچ استاتور سری می شوند.از قابلیت های متمایز این موتور ها نسبت به موتور های القایی می توان به توانایی کنترل سرعت چرخش با ولتاژ اشاره کرد.این قابلیت در موتور های DC هم وجود دارد.در ادامه شکل مدار معادل این گونه موتور ها آورده شده است.

انواع موتورهای تک فاز: موتور یونیورسال

نحوه عملکرد موتور یونیورسال

همان طور که در شکل دیده می شود سیم پیچی آرمیچر (روتور) با سیم پیچی استاتور سری شده است.این امر سبب می شود که جریان عبوری از سیم پیچ های استاتور و روتور با هم برابر و هم فاز باشند.بنابر این موتور در یک جهت شروع به حرکت میکند.برای تعویض جهت چرخش روتور باید تنها جای اتصال سیم پیچ روتور را عوض کرد.

کاربرد های موتور یونیورسال

از این موتور ها به دلیل قابل استفاده بودن با برق AC و DC در اکثر وسایل الکتریکی استفاده می شود.از این وسایل می توان به آبمیوه گیری،لباس شویی و جارو برقی اشاره کرد.

مشاهده و دانلود pdf مقاله: انواع موتور های تک فاز

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دوره های فنی پردرآمد برای ورود به بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *